وب مستر گوگل چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

چکیده کوتاه مطلب

وب مستر گوگل برترین سایت تحلیل سئو جهان وب مستر گوگل حقیقتا پرکاربرد ترین ابزار سئو در جهان است که امکانات زیادی برای تحلیل وب سایت ارائه میدهد، در این مقاله به برخی از امکانات ویژه آن می پردازیم. با ما تا انتها همراه باشید. بعد از گوگل آنالیتیکس که ابزاری فوق العاده برای تحلیل […]

وب مستر گوگل برترین سایت تحلیل سئو جهان

وب مستر گوگل حقیقتا پرکاربرد ترین ابزار سئو در جهان است که امکانات زیادی برای تحلیل وب سایت ارائه میدهد، در این مقاله به برخی از امکانات ویژه آن می پردازیم. با ما تا انتها همراه باشید.

بعد از گوگل آنالیتیکس که ابزاری فوق العاده برای تحلیل ترافیک سایت است و با کلیک بر روی تصویر زیر می توانید آن را دریافت کنید، سرچ کنسول هم از محبوبیت خاص خودش برخوردار است

دانلود گوگل آنالیتیکس برای اندروید

وب مستر گوگل برای سئو داخلی مناسب است یا سئو خارجی؟

شاید این سوال کمی پیچیده باشد و پاسخ دادن به آن سخت باشد، اما بخواهیم کمی ساده تر به آن پاسخ دهیم این است که این ابزار برای سئو داخلی و خارجی مفید است و برای هر کدام تحلیل ها و آمار هایی ارائه میدهد.

به عنوان مثال برای سئو داخلی ورودی های گوگل شما را نشان می دهد و به شما می گوید که کدام مطالبتان قدرت بیشتری دارند و ارزش بیشتری برای کار کردن دارند و پتانسیل بروزرسانی را هم دارند.

همچنین در بحث سئو داخلی لینک های داخلی شما را نشان میدهد، و اینکه روی چه کلماتی این لینک ها ساخته شده اند را هم به شما نشان می دهد.

البته بیشترین فایده وب مستر گوگل برای سئو خارجی است و دیدی که از لینک های شما به شما می دهد می تواند خیلی مفید و کاربردی باشد، به همین خاطر در ابتدا گفتیم برای سئو داخلی و خارجی مفید است.

در ادامه به بخش های مهم و در واقع مهمترین بخش های وب مستر گوگل می پردازیم.

سرچ کنسول گوگل

مهمترین بخش های وب مستر گوگل برای سئو کاران (بخش سئو داخلی) :

1- بخش پیمایش کارایی سایت یا Performance :

این بخش به شما آمار های جذابی ارائه می دهد، اگر بخواهیم به چند مورد از جذاب ترین این آمار ها اشاره کنیم می توانیم به مواردی همچون موارد زیر اشاره کنیم.

کلیک :

در واقع میزان تعداد نفراتی را نشان می دهد که روی لینک شما کلیک کرده اند.

میانگین نرخ کلیک Average CTR :

نرخ کلیک به شما می گوید که با توجه به میزان دیده شدن سایت شما در نتایج چند درصد ورودی گوگل داشته اید.

نحوه محاسبه این پارامتر به این صورت است که تعداد کلیک ضربدر 100 تقسیم بر تعداد ایمپرشن.

ایمپرشن Impressions :

ایمپرشن در واقع آثار جستجو هست و به ما می گوید که چند نفر هستند که سایت شما در معرض دید آنها قرار گرفته است.

یک نکته مهم که در خصوص ایمپرشن هست این است که آن را نباید با تعداد افرادی که آن کلمات را جستجو می کنند مقایسه کرد.

یعنی هیچ وقت میزان جستجوی یک کلمه برابر نیست با میزان ایمپرشن آن، و نزدیک ترین حالتی که می شود گفت این عدد به میزان جستجو قرار دارد تثبیت شدن رتبه شما در لینک یک گوگل است.

نکته مهم دیگر اینکه اگر سایت شما در یک کلمه کلیدی در صفحات غیر از صفحه یک باشد میزان ایمپرشن آن بسیار پایین تر از حداقل میزان جستجو خواهد بود.

میانگین رتبه یا Average position :

این مورد هم به شما می گوید که سایت شما در بین تمام جستجو ها بطور میانگین چندم است.

به این موارد می شود مواردی چون دستگاه هایی که از آن کاربران وارد سایت شما شده اند و از کدام کشور ها و… را هم افزود.

اینفوگرافی وب مستر گوگل یا سرچ کنسول گوگل

مهمترین بخش ها برای تحلیل سئو خارجی سایت در وب مستر گوگل :

1- تحلیل لینک سازی خارجی :

در وب مستر گوگل بخشی برای لینک سازی خارجی تعبیه شده است که توسط آن می توان به راحتی روند لینک سازی خارجی یک وب سایت را مشاهده کرد.

البته این بخش برای لینک سازی داخلی هم موجود است و می تواند به شما دید بازی در بهینه سازی لینک ها ارائه دهد.

2- لینک هایی که خطای 404 می دهند.

شاید از خودتان بپرسید مگر لینک های شکسته مربوط به سئو خارجی می شوند؟ بله اگر لینک داده باشید از قبل به آن صفحات که الان دیگر نیستند مربوط به سئو خارجی می شوند و اصلاح آنها باید در سریعترین زمان ممکن صورت پذیرد چرا که در غیر این صورت سایت شما را نابود خواهد کرد.

3- ورودی کشور سایت Country :

در زیر قسمت پرفورمنس که میزان ورودی سایت شما را نشان می دهد، یک بخش داریم به اسم کانتری یا کشور که به شما می گوید ورودی شما از کدام کشور هاست، یا اینکه شانس بیشتری دارید که از کدام کشور ها ورودی بگیرید.

برای سایت هایی که در زمینه تجارت و صادرات فعالیت دارند مهم است که بدانند به کجا می توانند صادرات خود را از طریق ورودی ارگانیک خود انجام دهند.

بنابراین اگر به عنوان مثال ایمپرشن زیادی از کشور امریکا داشت سایتشان، برایشان بهتر است که بیشتر بک لینک و لینک سازی خارجیشان از وب سایت های وابسته به امریکا باشد.

تقویت و بهبود سئو تکنیکال به کمک وب مستر گوگل :

اما با هم بررسی کنیم که چگونه و به کمک چه بخش هایی می توان سئو تکنیکال سایت را تقویت کرد.

1- سرعت لود سایت

همانطور که می دانید سرعت لود سایت از قدیم در سئو تاثیرگذار بوده است، اما به تازگی آن را به سئو تکنیکال یا بخش جدید سئو نسبت می دهند.

سرعت لود سایت نسبت مستقیم با سئو سورس و یا بهینه بودن کدنویسی قالب سایت شما دارد.

2- واکنش گرایی سایت (موبایل فرست)

از ابتدا در سئو بحث واکنش گرایی اهمیت داشته، البته از سال های 1394 اهمیت آن بیشتر ملموس شد و الگوریتم های گوگل نیز از همان ایام دیگه الگوریتم های گوگل به سمت این پیشرفت که موبایل اهمیت بیشتری داشته باشد، حتی الگوریتم موبایل فرست (Mobile First) برای همین ارائه شد.

3- کور وب وایتال

گزارش Core Web Vitals نحوه عملکرد صفحات شما را بر اساس داده‌های استفاده شده در دنیای واقعی نشان می‌دهد و در واقع به شما می گوید که آیا سایت شما در دیوایس های مختلف عملکرد خوبی دارد یا خیر.
داشتن amp و استفاده از افزونه مناسب در بهبود این گزارش موثر است و می تواند اثر مستقیم بر کور وب ویتالز بگذارد.

4- سایت مپ

نقشه سایت یا sitemap.xml به موتور های جستجوگر می گوید که سایت شما چه محتوا هایی دارد و در چه بازه زمانی بروزرسانی می شوند.

البته در الگوریتم های جدید گوگل نقشه سایت هم دیگر اهمیت قدیم را ندارد و گوگل خودش می تواند محتوا های شما را به سرعت تشخیص داده و ایندکس کند.

5- موبایل یوزیبلیتی (Mobile Usability) :

این بخش از وب مستر گوگل به شما نشان می دهد که آیا سایت شما در موبایل به خوبی کار می کند یا نه، در اینجا صحبت از واکنشگرایی فقط نیست.

مثلا بحث سر اینه که آیا لینک های شما به خوبی قابل کلیک کردن هستند یا نه، آیا متن ها خیلی ریز یا درشت نیستند؟ و به احتمال زیاد بسیاری از مشکلات دیگر هم میتوانند در آینده ای نزدیک شامل این بخش شوند.

6- امپ یا AMP

AMP یک چارچوب متن باز HTML است که توسط پروژه منبع باز AMP توسعه یافته است. در ابتدا توسط گوگل به عنوان رقیب فیس بوک Instant Articles و Apple News ایجاد شد.

امپ مخفف (Accelerated Mobile Pages) است و به معنی صفحات موبایل تسریع شده یا صفحات موبایلی که خیلی سریعتر لود می شوند است.

صفحات امپ در خود گوگل ذخیره می شوند و از آنجا بارگیری می شوند و به همین خاطر هم از سرعت عجیب و غریبی برخوردار هستند.

فقط AMP و افزونه هایی که برای اینکار است مشکلی که دارند این است که ممکن است با سایت شما سازگار نباشند و بخش یا بخش هایی از سایت شما را بهم بریزند و با مشکلاتی مواجه شوید.

7- کرال باجت یا Crawl Budget

تعداد صفحاتی است که Googlebot در یک بازه زمانی مشخص در یک وب سایت می خزد و فهرست می کند.

چرا Crawl Budget برای سئو مهم است؟

اهمیت کرال باجت از این جهت است که سایت هایی که کرال باجت کمی دارند ممکن است خیلی از مطالبشان ایندکس نشود یا خیلی دیر ایندکس شود.

از طرفی سایت های خبری هم که ممکن است روزی 50 تا خبر داشته باشند چون کرال باجت زیادی دارند خبرهاشون رو دیدیم که کمتر از نیم ساعت و یا چند دقیقه هم ایندکس شده و در نتایج گوگل ظاهر شدن.

به همین جهت حتما باید صفحات هرز را شناسایی کنید و از سایت مپ و ربات گوگل حذف کنید.

0