فهرست عناوین
Toggleمزیت رقابتی در کسب و کار چیست و چگونه آن را ایجاد کنیم؟
مزیت رقابتی در کسب و کار یعنی همه چیز کسب و کار شما و اگر کاری دارید که در آن هیچ مزیت رقابتی ندارید و یا حتی عقب تر از رقبا هستید بهتره سریعتر به فکر آن باشید، در این مطلب از سئو ۶ به آن می پردازیم.
در ویدئو زیر مزیت رقابتی را برای شما شرح میدهیم:
مزیت رقابتی چیست؟
ویژگی ممتاز شما در ارائه یک محصول یا خدمت را مزیت رقابتی می نامند، هر چقدر این ویژگی به نیاز کاربران نزدیک تر باشد و ضعف رقبای شما در آن نمایان تر باشد بهتر است.
مزیت رقابتی در واقع توانمندیهای بالقوه و بالفعل شماست که در رقبای شما دیده نمی شود یا با تفاوتهایی از رقبا شما میتوانید این خدمات را بهتر ارائه دهید.
این ویژگی های ممتاز شرکت شما را نزد مشتریان بهتر از رقبا نشان می دهد و عملکرد بهتر شما در این امور میتواند مشتریان شما را به سرعت افزایش دهد.
چرا مزیت رقابتی برای بقا هر کسب و کاری مهم است؟
به این خاطر که در رقابت مشتریان به دنبال منافع خود هستند نه طرفداری بی چشم داشت از یک برند خاص.
۱.استراتژی رهبری هزینه
شرکتها میتوانند با ارائه قیممتهای جذاب خود را در رآُس رقبایشان قرار دهند. وال مارت و آمازون دو شرکت هستند که با استفاده از این استراتژی از دیگران پیشی گرفتند. با اینکه این استراتژی برای شرکتها تاثیر گذار است، قیمت پایین به ندرت روشی مطلوب برای همه افراد است.
۲.استراتژی تنوع
بدون شک برندسازی یکی از وسیعترین روشها برای تشخیص یک شرکت از دیگری است. با استفاده از این متد یک برند مانند نایک یا رولکس به طور اتوماتیک وضعیتی متفاوت از سایر برندهای کفش و ساعت را میپذیرند. مدیرانی که میخواهند از این روش استفاده کنند باید تلاش کنند تا یک نیروی اصلی یا با استعداد پیدا کنند تا آنها را از سایر برندها جدا کند. سپس ارزش این مهارت و توانایی منحصر به فرد را از طریق افزایش آگاهی به شرکت منتقل کند.
۳.استراتژی نوآورانه
شرکتها ممکن است با انجام کارهای از طریق راههای جدید و متفاوت از رقبای خود پیشی بگیرند. به عنوان مثال Insightec راهی برای از بین بردن تومورهای مغزی و سرطانهای دیگر بدون برش به بدن ایجاد کرده است. بدیهی است که با کاهش درد، ریسک و زمان بازیابی آنها نسبت به جراحیهای سنتی برتری بدست آوردند. اگر ایده شما بتواند به طور پیوسته روشهای نوآورانهای را به مردم ارائه دهد رقابت با شما سخت خواهد شد.
۴.استراتژی اثربخشی عملیاتی
بعضی از شرکتها فقط کارهایی را میتوانند از بقیه بهتر انجام دهند انتخاب میکنند. شرکت FedEx با استراتژی نوآورانه شروع کرد اما با ادامه دادن این روند همچنان رهبری خود را ادامه داد حتی پس از ایجاد چندین شرکت حمل و نقل دیگر. این روند بسیار خوبی است و برای افراد ممکن است به معنای ایجاد سیستمهای عملیاتی با روشهای جدید برای تجزیه و تحلیل دادهها باشد. هنگامی که شما کارهایی را انجام میدهید که بسیار عالی است، مزیت رقابتی بیشتری نسبت به کسانی که این کار را در دراز مدت انجام میدهند پیدا میکنید.
۵.استراتژی رقابتی مبتنی بر فناوری
از زمانیکه هنری فورد با خط مونتاژ انقلابی را در صنعت خودرو ایجاد کرد شرکتها با استفاده از فناوری جدید یا تکنولوژی جدید به دنبال یک مزیت رقابتی بودند. کامپیوترها و برنامههای کاربردی میتوانند به شرکتها در ایجاد این مزیت رقابتی کمک کنند. کارکنان شرکتهایی که تکنولوژیهای جدید استفاده میکنند آموزش میبینند تا به این تکنولوژیها مسلط شوند.
۶.انطباق مزیت رقابتی
همانطور که بازارها اقتصادها و عوامل دیگر محیط به طور غیر قابل پیشبینی تغییر میکند شرکتهایی که میتوانند خود را با این تغییرات انطباق دهند مزایای متمایزی از سایر رقبا خواهند داشت. به طور معمول این شرکتها کوچکتر یا مرسوم هستند، با این حال حتی اپل که در حال حاضر شرکت موفقی است همگام با این تغییرات خود را انطباق میدهد. مدیران میتوانند با سازگاری و پذیرفتن این تغییرات به قدرت اصلی خود برسند. آنها همچنین میتوانند مهارتهای جدید بیشتری به نیروها و کارکنان خود بیاموزند.
۷.مزیت اطلاعات
تقریبا تمام استراتژیهای دیگر از اطلاعات عالی استفاده میکنند. مزیت رقابتی همچنین میتواند با کسب مهارتهای مورد نیاز برای برتری بر رقبا نیز تعریف شود. اکثر شرکتهایی که این مزیت را دارند دانش و اطلاعات خوبی دارند. شرکتهای موفق به دنبال آخرین فناوریها، استراتژیها و داده ها میباشند.
نکته میلیون دلاری : مزیت رقابتی برای هر کسب و کاری اولویت اصلی است و در واقع علت خرید مشتریان از شما را بیان می کند همواره در انتخاب وضعیت رقابتی باید رقبا را با ریزبینی خاصی آنالیز کنید حتی یک ویژگی کوچک ممتاز می تواند مزیت رقابتی شما باشد.